Login Form

Zendamateur

Mijn mast in beeld...


Single shot live view van mijn mast:




Er zit linksonder in de afbeelding een zwart vlak, dit om de ramen van de buren niet in het beeld te krijgen i.v.m. privacy.

Voor de buren

Voor de buren.

Over deze tekst


Ergens op een website van aan collega radioamateur kwam ik een tekst tegen dat heel duidelijk antwoord geeft op veel gestelde vragen.
Ik heb per e-mail toestemming gevraagd de tekst te mogen gebruiken en aanpassen naar mijn eigen situatie.
Hiervoor is een bedankje op zijn plaats: Roland (PD2RLD) bedankt voor de toestemming. Zijn site: www.pd2rld.nl

Antennes, vaak ontsieren ze de woonwijk, buurtbewoners zijn er vaak niet blij mee en een enkeling maakt zich zorgen, want je hoort zoveel rare dingen over straling en dat dat schadelijk is... Ook vragen veel mensen zich af op welke frequenties er wordt uitgezonden. Ook scannerluisteraars zijn altijd benieuwd welke frequenties er gebruikt worden en of deze te ontvangen zijn. Alle vragen en antwoorden vind je terug op deze pagina, die speciaal voor de buurtbewoners hier is gemaakt.

Ik hoor van alles over schadelijke straling, hoe zit dat?


Al jaren is de discussie gaande of straling van GSM's nou schadelijk is. Ook de discussie rondom het UMTS-netwerk is nog volop gaande. Mensen zouden van UMTS-straling allerlei verschijnselen krijgen zoals slecht slapen en duizeligheid. UMTS werkt op een frequentie die veel hoger ligt dan dat ik hier kan gebruiken. UMTS bevind zich rond de 2000 MHz (2 GHz). Ik kan zenden op 144 MHz, 432 MHz en alle frequenties beneden 30MHz (zie "Bandplan"). Zo zie je dus dat de frequentie een heel stuk lager ligt. Daarbij komt dat ik een beperkt vermogen mag gebruiken van maximaal 400 Watt. Dit alles is onschadelijk voor mens en dier. Een magnetron is doorgaans schadelijker dan mijn antennemast.

Moet ik uit de buurt van de mast blijven?


Niet meer dan nodig is. Je moet natuurlijk geen antenne aanraken als er uitgezonden wordt, maar verder is de mast volstrekt ongevaarlijk. De vermogens die worden gebruikt zijn dermate klein dat er geen maximale afstand geldt tot de antennemast. De grote antennemast bij de Kleine Rietplas in Emmen bevat wel antennes waarbij afstand moet worden gehouden. Dit geldt met name voor de GSM-antennes. Deze antennes hangen op onder meer 50 meter hoogte en er moet dan een afstand worden gehouden van minimaal 1,5 meter. Als je onderaan de mast staat, dan haal je die 1,5 meter natuurlijk makkelijk!

Wordt er continu uitgezonden?


Nee. Althans, er is geen continu signaal in de lucht. Als ik in mijn hobby-kamer bezig ben, kan het zijn dat ik een periodiek signaal in de lucht stuur. Ik ben dan aan het proberen met gebruik van een computer een 'gesprek' te houden met een radio-amateur over een grote afstand. Zie daarvoor 'Meteor Scatter & EME'. Ook kan het zijn dat ik met spraak een gesprek probeer op te bouwen.

Wat is er veranderd begin oktober 2011 en oktober 2013?


Net als zoveel elektrische en mechanische dingen slijten antennes ook. Door het weer (regen, sneeuw, zon enz.) vormt zich roest en ook algen op het aluminium. Algen?? Ja, niet alleen op straatstenen kunnen algen groeien, maar ook op aluminium. Het aluminium roest heeft de vervelende eigenschap een antenne helemaal onklaar te kunnen maken. Aluminium-roest werkt namelijk als elektrische isolator, waardoor de goede werking van een antenne tegen gaat met alle vervelende gevolgen die daaruit kunnen ontstaan.
Ook waren de horizontale antennes (de harken) vermoedelijk ruim 20 jaar oud. Hierop heb ik besloten deze allemaal met pensioen te sturen. Alle harken zijn vervangen voor nieuwe exemplaren. De 2 harken voor 2m zijn beiden vervangen voor één nieuwe die alleen het zelfde doet als de 2 ouden samen. De hark voor 70cm is ook vervangen voor een nieuwe die zelfs beter werkt.
Om de antennes te kunnen draaien (roteren) is er onder aan mijn antenne mast een rotor geplaatst. Deze kan ik door middel van een controller vanuit mijn hobbykamer bedienen. De oude rotor begon kuren te vertonen mogelijk door zijn onbekende leeftijd, vermoedelijk meer dan 20 jaar oud. Deze is op 8 oktober 2013 vervangen voor een nieuw exemplaar van een ander merk.

En in de zomervakantie 2014, waarom nu ineens een 12 meter hoge mast?

Dit heeft een paar redenen. Om te beginnen heeft mijn buurman een appelboom staan waar één van mijn richtantenne's ('hemel-harken') door heen draaien moet. Dit geeft voor de antenne zelf alsmede voor de rotor (een motortje die de antennes rond draait) best veel mechanische stress en ook voor de boom is het niet prettig. Ook bij het (veel) hoger opstellen van de antennes komen deze functioneel veel beter tot hun recht.
In de oude situatie was de lange richtantenne op ongeveer 2 meter boven het dak gemonteerd, dit is nu een heel stuk hoger ongeveer 7 meter boven het dak. Bijkomend voordeel is dat de gevoelige spulletjes van de buren (TV-toestellen, radio's, baby-foons e.d.) minder signaal van mijn antennes krijgen. Als de afstand verdubbeld, wordt het ontvangen signaal 4x zwakker.
Meer redenen staan in aparte artikelen: Onderhoud en verbouw, en de 6 delen daaronder.

Wat is jou zendbereik?


Het zendbereik van mijn antennemast is ongeveer 150 kilometer rondom. Bij warm weer bijvoorbeeld, kunnen er zogenaamde condities optreden. Het zendbereik kan dan oplopen tot wel 2000 kilometer! Dit komt door koude en warme luchtlagen in de atmosfeer en door de ligging van hoge en lagedrukgebieden. Ook speelt onze zon een grote rol. Condities komen geregeld voor, met name in de avonduren van een warme zomerdag, maar ook op een ijskoude winteravond kunnen er condities optreden. Het is moeilijk te voorspellen wanneer dit zal plaats vinden. Meer daarover in 'VHF & UHF DX'
Naast de antenne mast, hangt er ook nog 1 waslijndraad over mijn tuin. Het bereik hiervan kan de hele wereld zijn, ook weer afhankelijk van condities.

Ik hoor jou op mijn babyfoon praten!


Helaas komt het maar al te vaak voor dat een gezinnetje in deze kinderrijke buurt een dure babyfoon aanschaft en vervolgens van alles erop ontvangt, behalve hun baby! Babyfoons maken steeds meer gebruik van de LPD-band op de 70cm. Dit is een frequentiegebiedje tussen 433 en 434 MHz, wat vrij is voor toepassingen zoals draadloze deurbellen, babyfoons en koptelefoons. De LPD-band wordt ook wel ISM-band genoemd en ligt op de 70cm-band.
Toeval wil, dat zendamateurs een zogenaamde "primaire status" hebben op de 70cm-band en wel tussen 430 en 436 MHz. De LPD-band valt hier dus precies in. De primaire status houdt in, dat zendamateurs dus recht hebben om op die frequenties te mogen zenden en dat niemand ze kan verplichten om een andere frequentie te gaan gebruiken.
Met andere woorden; mocht je een zendamateur op je babyfoon horen, dan kun je officieel NIETS doen. Je kunt geen klacht indienen bij Agentschap Telecom omdat zendamateurs de primaire status hebben. Veelal zijn babyfoons wat breedbandig in de ontvangst. Zo kan het dus zijn dat je signalen hoort van mijn antennemast, terwijl ik op een totaal andere frequentie uitzend. Hier is helaas niets tegen te doen.
Ik wil bij deze een serieuze tip geven; kijk naar babyfoons die op 446 MHz werken. Dit is de zogenaamde PMR-band. Maak, indien het erop zit, gebruik van CTCSS. Dit is een speciaal coderingssysteem waardoor je alleen je eigen baby kan horen en verder niemand. De kans dat je van mij storing kunt hebben is dan minimaal. Voor meer info kun je natuurlijk altijd bij mij terecht.

Ik heb storing! Dat komt door jou!


Ho ho! Niet gelijk gaan wijzen naar die grote antennemast! Een veelgemaakte fout, die ook de klachtenafdeling van Agentschap Telecom erkend. Veel mensen gooien de storing gelijk op diegene die een grote antennemast bij huis heeft staan.
Vergeet niet, ik ben bevoegd om uit te zenden, ik heb een examen moeten doen om mijn registratie te krijgen en voor dat examen was kennis van zaken nodig. Daarbij moet ik me ook houden aan de voorschriften die gelden. Dankzij mijn registratie sta ik sowieso sterk bij Agentschap Telecom die daarom niet snel in actie zal komen.
Sommige mensen kunnen storing ondervinden op TV. Dit kunnen strepen zijn bijvoorbeeld. Ga dan eerst eens bij jezelf kijken. Een belangrijk onderdeel, zoniet het belangrijkste, is de bekabeling. Hoe is jou TV aangesloten? Vaak zit er een goedkoop kabeltje tussen de CAI-contactdoos en de TV wat niet voldoende HF-dicht is zoals dat dan heet. Ook worden veelal antenneversterkers gebruikt die alle signalen versterkt die door de kabel word opgepikt. Zorg dus voor goede afgeschermde bekabeling van degelijke kwaliteit! Mocht je een klacht indienen bij Agentschap Telecom, dan zullen zij precies hetzelfde zeggen!
Wat ik zelf ondervonden heb is dat PC-speakers ook flink kunnen storen. Helaas gelden er voor dit soort speakers niet echt richtlijnen. Een stofzuiger moet bijvoorbeeld voldoen aan bepaalde eisen, zodat deze immuun is voor stoorsignalen. PC-speakers hoeven dit vaak niet. Ze komen vaak uit China of Japan en kunnen een behoorlijke brom geven soms. Ook nu geldt weer; dit is een probleem van de consument. Agentschap Telecom komt wederom niet in actie als je belt.
Nou heb ik voor mijn PC-speakers een oplossing gevonden en dat is ontstoren. Voor een paar eurocent kunnen er kleine condensatoren in de speakers gezet worden waardoor de brom in elk geval minder wordt, zo niet verdwijnt.
Dan is er nog zogenaamde atmosferische storing die je soms wel eens ziet op TV. Deze storing wordt veroorzaakt door bepaalde hoge- en lagedrukgebieden die zendsignalen van radio en TV beïnvloeden. Veelal zie je dan rare diagonale strepen of stipjes door het beeld lopen. Dit heeft echter niets met mijn zendmast te maken, het is een natuurverschijnsel wat na enkele dagen zal verdwijnen. In maart 2006 was er een dergelijke storing die zelfs ook radiozenders beïnvloedde.

Hoe ga jij met klachten om?


Ik kan me voorstellen dat mensen het moeilijk vinden hun beklag te doen. Zeker als de aard van de storing niet helemaal duidelijk is en men vermoed dat het door mijn antennemast komt. Ik hanteer de regel; "Ben je beleefd tegen mij? Dan ben ik het ook tegen jou!". Oftewel, kom niet al scheldend aan de deur, de kans is groot dat ik de deur voor je neus dicht gooi. Als je denkt dat je storing hebt die door mij veroorzaakt wordt, spreek me dan gewoon aan. Leg je probleem uit en laat indien nodig mij even kijken of luisteren naar de storing. Ik zelf vind het maar al te vervelend dat ik overlast veroorzaak en wil best kijken of ik mogelijk iets kan doen om het te verhelpen. Natuurlijk hoef ik niet de veroorzaker te zijn, maar ik kan wel dingen uitsluiten. Ik kan bijvoorbeeld alles tijdelijk afkoppelen en uitzetten. Mocht de storing er dan nog zijn, dan weet je dus dat het niet aan mijn antennemast kan liggen. Op die manier kunnen misverstanden uit blijven.

En als de storing wel bij jou vandaan komt?


In de voorwaarden van mijn registratie staat dat ik als zendamateur medewerking dien te verlenen om de storingen te verminderen of op te heffen.
Om een goede verstandhouding met de buren te kunnen houden, kan ik ook assisteren en adviseren bij bijvoorbeeld het vervangen of aanpassen van de bekabeling van radio- en TV-toestellen. Vaak zijn te lange kabels en kabels van onvoldoende kwaliteit de oorzaak van deze storingen.
Mocht dit geen soelaas bieden, kan ik mijn uitzendingen tijdelijk staken of het vermogen dat ik legaal mag produceren verminderen. Mocht ook dit geen verbetering brengen, dan wordt het tijd om AT in te schakelen. Medewerkers van AT kunnen veel beter metingen doen dan wat ik zou kunnen om zo een duidelijke oorzaak te kunnen vinden.
Het kan ook voorkomen dat de klager zijn spullen niet voldoen aan de huidige normen. Dit gebeurt meestal bij sterk verouderde apparatuur, deze hoeven niet te voldoen aan de nieuwste regeltjes, er geld voor deze regeltjes geen terugwerkende kracht. Als gevolg hiervan kan AT tegen de klager zeggen "helaas meneer, uw apparatuur is te oud om nog storings-vrij te kunnen werken. U zult de storing moeten accepteren, of uw apparatuur moeten moderniseren."
De klager kan op geen enkele manier eisen dat ik ga betalen voor de kosten die er gemaakt moeten worden, iedere claim wordt door mij resoluut afgewezen.
Op de site van de VERON (Vereniging Experimenteel Radio Onderzoek, een club speciaal voor zendamateurs) staat een technisch document met veel informatie. Dit document is hier (PDF) te downloaden. Hierin staat wat een klager zelf ook kan doen.

VHF Power Amplifier

VHF Vermogens versterker (VHF-PA)

Op dit moment heb ik een werkende PA met een LD-MOSFET: SD2942. Schema's heb ik (nog) niet, maar een verdere uitleg komt nog op deze pagina.

Waarom een PIC16F877a?

Eigenlijk simpel: gezien het aantal aansluitingen dat deze PIC heeft en dus aanstuur- en 'uit-lees'- mogelijkheden best uitgebreid is (zie plaatje rechts). Nadeel van een PIC is dat er nog een programma in gepropt moet worden. Nu kan ik via internet iemand vragen een programma voor mij te maken, maar ik zelf vind het leuker om zelf iets in elkaar te verzinnen. De taal die ik gekozen heb is Proton PIC-Basic (www.protonbasic.co.uk).
Hieronder heb ik een lijstje met de gebruikte pennetjes en welke functie er aan gegeven is (welke pen van de PIC dat is, zie weer plaatje rechts) en welke niet beschreven is wordt niet gebruikt!

  • RA2 = SWR reflected in (analoog)
  • RA3 = SWR forward in (analoog)
  • RD4 = LCD pin 11 (DB4)
  • RD5 = LCD pin 12 (DB5)
  • RD6 = LCD pin 13 (DB6)
  • RD7 = LCD pin 14 (DB7)
  • RE0 = LCD pin 4 (RS)
  • RE1 = LCD pin 6 (EN)
  • RB1 = PTT input (van tranceiver, laag actief!)
  • RB2 = DS18B20 input (digitale thermosensor in koelblok)
  • RB4 = Preamp aan/uit schakelaar
  • RB5 = PA aan/uit schakelaar
  • RC0 = schakelt preamp aan of uit (+12Volt voeding preamp via relais)
  • RC1 = Stuurt COAX-relais aan
  • RC2 = Output PTT (laag actief, nog geen gebruik er voor, via relais)
  • RC3 = schakelt 48Volt naar FET module (via een relais)
  • RC4 = ON AIR Led (rode led ten teken van 'ZENDEN')
  • RC5 = TX AMP (groene led die meld dat de eindtrap ingeschakeld is en klaar voor gebruik)
  • RC6 = RX AMP (groene led die meld dat de preamp is ingeschakeld)

Alle outputs van RC0 t/m RC3 worden via een relais geschakeld. De reden hiervan is dat de in- en output van een PIC niet hoger mogen zijn dan 5Volt, en de te schakelen spanningen 12 of 48 Volt is en ik deze galvanisch gescheiden wil houden van de PIC. De relais zelf worden via een NPN transistor direct door de PIC aangestuurd.
De 3 leds op RC4-RC6 worden direct door de PIC gevoed, dit geeft geen problemen => is RC4 hoog, dan brand de rode 'ON AIR' led.
Om de 2 schakelaars op RB4 en RB5 te kunnen 'lezen' is er een pull-up weerstand naar 5Volt nodig. De PIC16F877a heeft deze niet intern.
De analoge inputs zijn door middel van een diode 'beveiligd' tegen te hoge spanning toevoer. Op moment van schrijven moet ik nog een PEP-meet schakeling maken zodat de SWR aan de uitgang van de PA bepaald kan worden. Als deze te hoog is wordt de PA niet geactiveerd en blijft het vermogen gelijk aan de RF-input (COAX-relais schakelen de PA dan niet in de transmissie lijn). Dit om de FET tegen te hoge SWR te beschermen.
Ook de software in de PIC heeft nog geen SWR meet voorziening.
De temperatuur van het koelblok wordt direct onder de FET gemeten met een DS18B20. Dit is een digitale thermosensor. De software moet nog worden aangevuld met een temperatuurbewaking, waarbij de PA uitgeschakeld wordt bij een temperatuur van bijvoorbeeld 50°C en hoger.

Ondertussen heb ik de PA al gebruikt en succesvol enkele QSO's op 144MHz gemaakt waarbij de rapporten bevredigend waren (o.a. YL3AG in Letland, ruim 1000km)
Hieronder het programma dat ik geschreven heb. Ik geef geen support, programma is 'as-is', de comments leggen e.e.a. wel uit.
Compiler dat ik gebruik: Proton PICBASIC Compiler, Loader v1.0.0.6 Compiler v3.5.7.1

'****************************************************************
'* Name : VHF PA sequencer.BAS *
'* Author : André Berends *
'* Notice : Copyright (c) 2014 André Berends/PE1PQX *
'* : All Rights Reserved *
'* Date : 26-1-2014 *
'* Version : PQX_v1.0 *
'* Notes : Programma is nog niet af, benodigd aanvulligen. *
'* : SWR meting is nog niet geimplementeerd. *
'****************************************************************
; PIC16F877A: +---v---+
; (MCLR/Vpp/THV) <[1 40]<> RB7/PGD
; RA0/AN0 <[2 39]<> RB6/PGC
; RA1/AN1 <[3 38]> RB5 PA Enable switch
; SWR REV IN RA2/AN2/Vref- <[4 37]> RB4 PreAmp Enable switch
; SWR FWD IN RA3/AN3/Vref+ <[5 36]> RB3/PGM
; RA4/TOCKI <[6 35]> RB2 DS18B20 input
; RA5/AN4/SS <[7 34]> RB1 PTT INPUT
; LCD pin 4 (RS) RE0/RD/AN5 <[8 33]> RB0/INT
; LCD pin 6 (EN) RE1/WR/AN6 >[9 32]> VDD
; RE2/CS/AN7 >[10 31]> VSS
; VDD <[11 30]> RD7/PSP7 LCD PIN 14 (DB7)
; VSS <[12 29]> RD6/PSP6 LCD PIN 13 (DB6)
; OSC1/CLKIN <[13 28]> RD5/PSP5 LCD PIN 12 (DB5)
; OSC2/CLKOUT <[14 27]< RD4/PSP4 LCD PIN 11 (DB4)
; REL PREAMP PSU RC0/1OSI/T1CKI <[15 26]< RC7/RX/DT
; REL COAX-REL RC1/T1OSO/CCP2 <[16 25]< RC6/TX/CK RX AMP LED (GN)
; REL PTT out RC2/CCP1 <[17 24]< RC5/SDO TX AMP LED (GN)
; REL 50V PSU RC3/SCK/SCL <[18 23]< RC4/SDI/SDA ON AIR LED (RD)
; RD0/PSP0 <[19 22]< RD3/PSP3
; RD1/PSP1 <[20 21]< RD2/PSP2
; +-------+





Device = 16F877A ; 16F877a PIC
Config WDT_OFF, PWRTE_ON, LVP_OFF, HS_OSC
Xtal = 20 ; 20MHz kristal

All_Digital TRUE ; Alle ingangen digitaal

Declare Adin_Res 10 ; Resultaat in 10Bit
Declare Adin_Tad FRC ; Occsilator kiezen
Declare ADIN_DELAY 50 ; 50µS sample time

Declare LCD_DTPin PORTD.4 ; Data vanaf D.4
Declare LCD_ENPin PORTE.1 ; EN pin op E.1
Declare LCD_RSPin PORTE.0 ; RS pin op E.0

'############# DECLARATIES ###############
Symbol UIT = 0
Symbol FALSE = 0
Symbol OFF = 0
Symbol On = 1
Symbol TRUE = 1
Symbol AAN = 1

Symbol PTT_IN = PORTB.1 ; PTT input, laag actief!
Symbol ds18B20 = PORTB.2 ; Sluit de DS18B20 temperatuur sensor aan op deze poort
Symbol Pream_EN = PORTB.4 ; Schakelaar => preamp gebruiken of niet?
Symbol PA_EN = PORTB.5 ; Schakelaar => PA gebruiken of niet? (4Watt => 350Watt)

Symbol PREAMP_REL = PORTC.0 ; Relais voor schakelen 12 Volt voor Preamp (gelijk aan RX_AMP_LED)
Symbol COAX_REL = PORTC.1 ; Schakelen COAX-Relais, gelijk aan TX_AMP_LED & ON_AIR_LED (logisch EN)
Symbol PTT_REL_OUT = PORTC.2 ; PTT output, voor eventueel doorlussen naar ander apparaat zoals transverters
Symbol REL_50V_PSU = PORTC.3 ; Schakelt 50V spanning naar PA module (gelijk aan PA_EN!)
Symbol ON_AIR_LED = PORTC.4 ; On Air led, brand als PTT = laag (rood)
Symbol TX_AMP_LED = PORTC.5 ; PA_Enable led => PA gebruiken? Dan led AAN (GROEN)
Symbol RX_AMP_LED = PORTC.6 ; Preamp_enable led => Pream aan? Dan led AAN (GROEN), uit bij TX!!
Symbol controle = PORTC.7 ; controle port voor tijd-meet toepassingen. Normaal niet gebruikt.

;Variabelen declareren
;WORDs
Dim Temp As Word ;Bevat de temperatuur Celsius
Dim Temperatuur As Word
Dim Teller As Word
;BYTEs
Dim Remain As Byte ;De remain waarde voor berekening temperatuur achter de komma
Dim Slope As Byte ;Bevat de 'counts per graad Celsius' waarde
Dim TempDeci As Byte ;Bevat de temperatuur waarde "achter de komma"
Dim BD1 As Byte ;Byte Dummy 1
Dim Decimalen As Byte

;BITs
Dim NegTemp As Bit ;TRUE als temperatuur Celsius onder 0 oC komt, niet van toepassing in PA


'Poort werkigen, %1 = input, %0 = output
;TRISA = ; Port A nog niet gebruikt, wordt analoog input voor SWR
' 76543210 ; Bits per poort
TRISB = %11111111 ; Port B alles input
TRISC = %00000000 ; Port C alles output

DelayMS 200 ;LCD stabilisering

Cls

Print At 1, 1, "www.pe1pqx.eu"
Print At 2, 1, "VHF PA"
DelayMS 2000
Cls

For Teller = 1 To 5
' 1234567890123456
Print At 1, 1, " Waarschuwing!! "
Print At 2, 1, "Pin MAX 4 WATT!!"
ON_AIR_LED = AAN
TX_AMP_LED = AAN
RX_AMP_LED = AAN
DelayMS 500
Cls
ON_AIR_LED = UIT
TX_AMP_LED = UIT
RX_AMP_LED = UIT
DelayMS 500
Next
GoTo HoofdLus

End
'################# SUB ROUTINES #########################

'----------------- Temperatuur meting -------------------
'Tijdspanne voor subroutine: 600mSec inc convert wacht
'tijdspanne voor subroutine: 7.5 mSec ex convert wacht
TempMeting:
OWrite ds18B20, 1, [$CC, $44] ' Zend 'Convert' opdracht (temperatuur meten)
;While ORead ds18B20,4 = 0 : Wend ' Wacht tot conversie is voltooid. ('commented' i.v.m. tijdsvertraging!)
OWrite ds18B20, 1, [$CC, $BE] ' Zend 'Read ScratchPad' opdracht
ORead ds18B20, 2, [Temperatuur.LowByte, Temperatuur.HighByte] ;Lees temperatuur en plaats dit in de variabele

Decimalen = 0 ' Op 0 voor de zekerheid..
Decimalen = Temperatuur.LowByte << 5 ' Alleen de laatste 4 bits van Temperatuur zijn nodig.
Decimalen = Decimalen >> 4 ' Bits weer op de originele plaats zetten
Decimalen = Decimalen * 6.25 ' Resolutie van de DS18B20 is 0.0625 graden celcius.

Print At 2, 1, "Temp = " , Dec (Temperatuur >> 4) , ".", Dec1 Decimalen / 10, 223, "C "
' Door de laatste 4 bits van Temperatuur weg te gooien krijg je de graden Celcius.
Toggle controle
Return
'------------------------------------------------------------
Check_switch_boot:
'Controle van PA_EN, moet uit (hoog, 1) zijn!!
While PA_EN = 0
Print At 1, 1, " Schakel PA"
Print At 2, 1, "naar bypass!"
TX_AMP_LED = 1
DelayMS 500
Cls
TX_AMP_LED = 0
DelayMS 500
Wend

While PTT_IN = 0
' 1234567890123456
Print At 1, 1, " PTT ingedrukt"
Print At 2, 1, "Controleer AUB!"
ON_AIR_LED = 1
DelayMS 500
Cls
ON_AIR_LED = 0
DelayMS 500
Wend

Return
'------------------------------------------------------------
Check_switch:
'Controle van PA_EN en RX_AMP_EN
If PA_EN = 0 Then ; PA is enabled?
REL_50V_PSU = 1 ; 50Volt naar module inschakelen
' 1234567890123456
Print At 1, 1, "PA Operational "
TX_AMP_LED = 1 ; TX_AMP led aan (groen)
EndIf

If PA_EN = 1 Then ; PA is NIET enabled?
REL_50V_PSU = 0 ; 50Volt naar module uitzetten!
' 1234567890123456
Print At 1, 1, "PA Standby "
TX_AMP_LED = 0 ; TX_AMP led uit (groen)
EndIf

If Pream_EN = 0 Then ; Preamp aangezet?
PREAMP_REL = 1 ; 12Volt naar preamp inschakelen
RX_AMP_LED = 1 ; RX_AMP led aan (groen)
EndIf

If Pream_EN = 1 Then ; Preamp uitgezet?
PREAMP_REL = 0 ; 12Volt naar preamp uitschakelen
RX_AMP_LED = 0 ; RX_AMP led uit (groen)
EndIf

Return

'#################### HOOFD PROGRAM #####################
HoofdLus:
GoSub Check_switch_boot ;Controle bij opstart: PA_EN en PTT moeten uit zijn

'############## opwarmen DS18B20 voor temp meting #######
'############## wordt nu éénmaalig uitgevoerd #######
'############## en NIET op het display gezet! #######

OWrite ds18B20, 1, [$CC, $44] ' Zend 'Convert' opdracht (temperatuur meten)
While ORead ds18B20,4 = 0 : Wend ' Wacht tot conversie is voltooid.
OWrite ds18B20, 1, [$CC, $BE] ' Zend 'Read ScratchPad' opdracht
ORead ds18B20, 2, [Temperatuur.LowByte, Temperatuur.HighByte] ;Lees temperatuur en plaats dit in de variabele

Begin: ' Begin van 'bedrijfs-lus'.
GoSub TempMeting ' Meet temperatuur en zet op display
GoSub Check_switch ' Controle voor gebruik!
If PTT_IN = 0 Then GoSub Zenden ' PTT_IN = 0 => ZENDEN!!
GoTo Begin

'############### ZENDEN ################
Zenden:
While PTT_IN = 0 ' PTT_IN = 0, laag actief dus TX-en!
ON_AIR_LED = 1 ' ON_AIR_LED moet aan (rood, opvallend dus)

If Pream_EN = 0 Then ' Controle Preamp, aangezet?
PREAMP_REL = 0 ' Preamp uitschakelen
EndIf
DelayMS 50 ' 50mSec wachten om preamp de tijd te geven uit te gaan

If PA_EN = 0 Then ' Controle PA operational??
COAX_REL = 1 ' COAX-relais naar TX schakelen
DelayMS 10 ' Even wachten tot COAX-Relais op TX staan
EndIf
GoSub TempMeting ' Temperatuurbewaking...
;gosub CHECK_SWR ' Controle SWR, moet nog gemaakt worden!!
Wend
' Alles terug naar ontvangst zetten:
ON_AIR_LED = 0 ' ON_AIR_LED moet weer uit

If PA_EN = 0 Then ' Controle PA operational??
COAX_REL = 0 ' COAX-relais naar RX schakelen
DelayMS 10 ' Even wachten tot COAX-Relais op RX staan (voorkomen vernielen preamp)
EndIf

If Pream_EN = 0 Then ' Controle Preamp, aangezet?
PREAMP_REL = 1 ' Preamp inschakelen
EndIf
DelayMS 50 ' 50mSec wachten om preamp de tijd te geven aan te gaan
Return

End

VHF & UHF DX

VHF? UHF? en DX?

Dit zijn waarschijnlijk kreten die niet alle dagen voorbij komen. In het kort:

- VHF: Very High Frequency, het radiospectrum tussen 30 MHz en 300 MHz, voor radioamateurs de 6 meter, 4 meter en 2 meter banden,
- UHF: Ultra High Frequency, het radiospectrum tussen 300 MHz en 3000 MHz, voor radioamateurs de 70cm, 23cm en 13cm banden,
- DX: Is een verbastering van het Engelse woord 'distance', wat afstand betekend. In deze context wordt eigenlijk grote afstand bedoeld.

 

VHF- en UHF- DX

Om een QSO (lees: radio contact) te kunnen maken over een zo groot mogelijke afstand zijn er verschillende technieken mogelijk:

- Tropo, afhankelijk van natuurverschijnselen in de troposfeer
- Sporadic E (=Es), sporadische E-laag reflectie
- Aurora, reflecties door Auroa Borealis
Meteor Scatter (wordt elders behandeld, zie links in het menu)
- EME (wordt elders behandeld, zie links in het menu)

Tropo

De troposfeer is de onderste laag van de aardatmosfeer, waarin zich weersverschijnselen afspelen. In deze laag planten radiogolven zich normaal in voort. Radiogolven planten zich in een rechte lijn voort, tenzij ze gereflecteerd of afgebogen worden. Doordat de aarde bolvormig is verwijderen radiogolven zich dus per definitie van de aarde af. De mate van reflectie en afbuiging is afhankelijk van de dichtheid van de troposfeer, dus afhankelijk van de luchtdruk, temperatuur en luchtvochtigheid. Als de onderste gedeelte van de troposfeer koude lucht bevat, en bovenste deel warme lucht dan buigen de radiosignalen terug naar de aarde. Als het net andersom is (warme lucht onder een koude luchtlaag) buigen de signalen af de ruimte in.
Bij 'normale' weersomstandigheden is het mogelijk radio contacten te maken tot 100-150 km ver. Als er goede 'tropo-condities' zijn (dus een koude luchtlaag onder een warme luchtlaag) is het mogelijk contacten te maken van 1500 km ver. Mijn persoonlijke afstandsrecord is 1659 km, naar een Bulgaars radiostation (LZ2HM, in KN12QP voor de kenners). Op de website van William Hepburn wordt een voorspelling bijgehouden, zie Tropospheric Ducting Forecast.Tropospheric Ducting Forecast

Sporadische E-laag reflectie

Naast de verschillende lagen (de '...sferen') is de aardse atmosfeer ook nog onderverdeeld in andere lagen:

- D-laag (ca. 60-80 km) : overdag aanwezig, ionisatie komt overeen met zonnestand
- E-laag (ca 100-130 km) : overdag aanwezig, ionisatie komt overeen met zonnestand
- Es-laag (ca 100km) : treed sporadisch in de zomer op
- F1-laag (ca 200 km) : overdag aanwezig, versmelt 's nachts met F2
- F2-laag (ca 250-400 km) : zowel overdag als 's nachts aanwezig

De E-laag kent in de zomer (zeer) plaatselijke dichte ionisatie, deels afhankelijk van de zonneactiviteit. Hoe het ontstaat is niet helemaal bekend. De duur van deze dicht ionisatie kan variëren van enkele minuten tot zelfs een aantal uren, en is nagenoeg niet te voorspellen. Het effect van een E-laag reflectie wordt als eerste gemerkt op 10meter (28 MHz - 29.7 MHz) als met Russische en Italiaanse stations hoort. Bij steeds stijgende MUF (Maximal Usable Frequency, maximaal bruikbare frequentie) gaat men letterlijk en figuurlijk kijken naar verre omroep TV zenders op de kanalen 2 t/m 4. Als deze TV zenders steeds duidelijk in beeld komen, gaat men luisteren naar de FM omroep band (voorwaarde van deze TV en radio is wel dat ze niet op het CAI-kabelnet zijn aangesloten). Hoort men hier vreemde talen, dan wordt het tijd om de 2m zender in te schakelen, en goed luisteren in het gebied van 144.000 MHz tot 144.350 MHz.
Als de MUF rond de 144 MHz zit, is het zaak wel de QSO's zo kort mogelijk te houden, het uitwisselen van roepletters, locator en rapport is voldoende.
Op 9 juli 2007 was ook een E-laag reflectie aanwezig, waardoor ik een verbinding kon maken met een amateurstation in zuid Portugal: CT1HZE in IM57NH, een afstand van 2113 km.

Aurora (Borealis)

Iedereen kent het 'Noorderlicht' of 'Poollicht', Aurora Borealis in het latijn. Het poollicht hangt samen met uitbarstingen (protuberansen) op de zon, waarbij grote hoeveelheden geladen deeltjes het heelal in geslingerd worden. Het aardmagnetisch veld zorgt ervoor dat de deeltjesstroom in de omgeving van de aarde wordt afgebogen en in de buurt van de noord- en zuidpool met verhoogde snelheid de atmosfeer binnendringt. De van de zon afkomstige deeltjes bevatten veel energie die in de bovenste kilometers van de atmosfeer voor ionisatie van zuurstof- en stikstofatomen zorgt. Bij deze ionisatie komt er een kleur vrij, stikstof geeft een blauwe kleur, zuurstof groen (lage druk) en rood (hoge druk). Net als bij Es (zie hierboven) vormt die ionisatie een radio-spiegel, waardoor er contacten mogelijk zijn over zeer grote afstanden. Omdat de signalen vrij sterk vervormen wordt CW (=morse) het meest gebruikt tijdens Aurora-openingen. De afstand die gerekend wordt is de hemelsbrede afstand tussen beide radio-stations. In werkelijkheid is de afgelegde afstand van het radio-signaal vele malen groter.
Uiteraard komt dit verschijnsel ook voor op het zuidelijk halfrond van de Aarde, dan heet het 'Zuiderlicht' of 'Aurora Australis'.

Verbindingen maken

Naast het elektronische aspect van de radio hobby geeft het mij ook een 'kick' en contact te leggen met een amateurstation met de zelfde hobby. Hiervoor zijn er verschillende manieren uitgedacht, ook weer door de zendamateur.
De oudste vorm van draadloos communiceren is morse, u weet wel; een seinschrift met punten en strepen dat door pieptoontjes verstuurd wordt.

In dit gedeelte probeer ik uitleg te geven met manieren van (draadloos) communiceren en welke technieken er bij komen te kijken.
Nu hoop ik al de opmerking "Je kunt toch ook met skype de hele wereld over?", klopt maar dan is de lol er voor mij er af.
Een idee: André Kuipers heeft in 2011-2012 een half jaar aan boord van het Internationaal Ruimtestation 'gewoond'. Voor de 'gewone' mens was het vrijwel onmogelijk daadwerkelijk met hem te spreken, er is immers geen gewone telefoon aan boord van het ISS dat je zo maar even kunt bellen alsof je een goede vriend belt aan de andere kant van de stad.
Gelukkig voor 'ons zendamateurs' is er aan boord ook radio apparatuur om met de radio contacten te leggen met onder andere scholen die zich voor school-contacten hebben aangemeld.
Met die zelfde radio kunnen radio-amateurs, dus ik ook, contact leggen met astronauten aan boord van ISS. Dit is mij met André Kuipers tot 2 maal gelukt: 3 maart 2012 en 19 april 2012. Van mijn gesprek op 3 maart heb ik een geluidsfragment online staan: ISS geluidsopnamen.

Er zijn dus verschillende manieren en technieken om te 'telecommuniceren'. Hier leg ik verschillende technieken uit die ik wel eens toepas.

Subcategorieën